Crvene zastavice

CRVENE ZASTAVICE

educiraj se i reagiraj na vrijeme

Crvene zastavice za poremećaj iz spektra autizma

Neki rani znakovi poremećaja iz spektra obično se vide u prve dvije godine. Neka djeca imaju više ranih znakova upozorenja, dok druga djecu mogu imati samo nekoliko. Neki znakovi u ponašanju mogu se vremenom mijenjati ili postati jasniji kako djeca postaju starija. Također, svaki gubitak društvenih ili jezičnih vještina u tom razdoblju je razlog za zabrinutost.

Broj znakova koje dijete ima varira ovisno o dobi djeteta i ozbiljnosti djetetove dijagnoze.

Ako vaše dijete pokazuje neke ili više znakova s ​​popisa crvenih zastavica, razgovarajte sa svojim pedijatrom o procjeni razvoja što je prije moguće. Dobivanje dijagnoze je prvi korak u pomaganju djetetu i dobivanju usluga i podrške.

JEZIK I KOMUNIKACIJA

  • odsustvo osmjeha i drugih, toplih, veselih ekspresija do 6. mjeseca i kasnije
  • odsustvo brbljanja do 12. mjeseca života
  • odsustvo interaktivnih gesti kao što su gesta pokazivanja, pokazivanje predmeta, posezanje ili mahanje do 12. mjeseca života
  • odsustvo pojave prvih riječi u dobi od 16 mjeseci
  • odsustvo dvočlanih fraza sa značenjem u dobi od 24 mjeseca (ne uzimajući u obzir neposredno ponavljanje)
  • gubitak jezičnih ili socijalnih vještina u bilo kojem razdoblju tijekom predškolske dobi

Društvena interakcija (vaše dijete):

  • ne pokazuje objekte/igračke da bi podijelio iskustvo ili pokazao da nešto želi (npr, ne pokazuje igračku koju želi i gleda natrag u Vas da bi bilo sigurno da ste je i Vi vidjeli ili Vam ispušta igračku u krilo i ode umjesto da je drži i gleda u Vas)
  • ne odaziva se dosljedno na ime
  • ne zvuči kao da razgovara s Vama dok brblja
  • kopira ono što čuje od drugih ili s televizora (npr, kada ga pitate želi li još piti, ponavlja “još piti”– tzv.eholalija)
  • ne razumije jednostavne upute (npr, “Daj mi loptu” ili “Pokaži mi macu“)

Neverbalna komunikacija (vaše dijete):

  • ne koristi geste (npr, ne maše bez da mu se kaže ili bez kopiranja nekog drugog tko maše)
  • ne koristi očni kontakt da bi dobilo nečiju pažnju (npr, ne gleda u roditelja, a zatim na čokoladu kako bi pokazao da ju želi)
  • na osmijeh ne odgovara osmjehom

Odnosi i igra (vaše dijete):

  • ne pokazuje zanimanje za drugu djecu
  • ne sudjeluje u igrama poput „ku-ku“
  • ne pretvara se npr. da hrani lutku

PONAŠANJE

Ograničeni interesi (vaše dijete):

  • ima intenzivan interes za određene predmete i “zaglavi” se na određenim igračkama ili predmetima (npr, stalno pali i gasi svjetlo, igra se samo s automobilima)
    igra se igračkama i predmetima samo na jedan način ili na način na koji igračke nisu namijenjene za igranje (npr, samo okreće kotače automobila-igračaka umjesto da se pretvara da vozi auto po podu, vrti predmete)
  • vrlo je zainteresirano za neobične predmete ili aktivnosti (npr, metalne predmete ili određene TV oglase)
  • fiksira se na slaganje objekata npr. u niz

Rutine (vaše dijete):

  • je lako uznemireno promjenom i mora slijediti rutinu (npr, svaki put mora spavati, jesti ili napustiti kuću na isti način, istim putem ići u vrtić)

Ponavljajući pokreti (vaše dijete):

  • ponavlja pokrete tijela ili ima neuobičajene pokrete tijela, kao što su ljuljanje naprijed-natrag, mahanje rukama poput „letenja, lepršanja“, vrtnja prstićima ispred očiju, ukočenost ruku i hodanje na nožnim prstima)

Senzorne osjetljivosti (vaše dijete)

  • iznimno je osjetljivo na osjetilna iskustva (npr, lako se uzruja zbog određenih zvukova ili će jesti samo hranu s određenom teksturom ili određene boje)
  • traži osjete (npr, trlja predmete na usta ili lice, traži vibrirajuće predmete poput strojeva za pranje rublja, gleda kako svjetlo treperi, zatvara i otvara uši)